Om mig

Jag är en nyexaminerad UX designer med ett starkt intresse för människor, beteenden och det kreativa hantverket bakom digitala lösningar. Med en bakgrund inom socialantropologi och pedagogik drivs jag av att förstå användarnas och kundens behov och genom research och insikter hitta vad som faktiskt behöver lösas.

Min tidigare erfarenhet som pedagog i ett skapanderum för barn har gett mig ett kreativt och problemlösande arbetssätt som jag har stor nytta av i designprocessen.

Jag studerar nu en kurs i Design och kognitiv tillgänglighet, vilket ger en bra grund för att förstå att alla har olika förutsättningar, och det är av stor vikt att försöka skapa design som så många som möjligt kan förstå och använda.

Jag har erfarenhet av researchprojekt under min LIA-praktik på Trafikförvaltningen/SL och har som UX-designer ansvarat för hela processen från idé till första lansering i tjänsten GhostPost, med snabba iterationer och fokus på MVP. Figma har varit centralt i båda projekten.

På fritiden umgås jag med vänner och familj, går på konserter, åker skidor och tränar min sons fotbollslag. Jag ser fram emot att växa vidare som designer och bidra med nyfikenhet, driv och researchbaserade insikter i ett team.

bild på Mikaela

Med en bakgrund inom UX-design, hantverkspedagogik och socialantropologi brinner jag särskilt för research, användartester och tillgänglighet

UX - Utbildning,

LIA-praktik & examensarbete

2023 - 2025

UX Design - KYH Yrkeshögskola

  • Användarcentrerad design

  • Process och metod inom UX

  • UX Research och planering

  • Affärsmannaskkap

  • Kommunikation och planering

  • UI och prototypdesign

  • Test och Utvärdering

  • LIA-praktik & Examensarbete

Oktober 2024 – Maj 2025

LIA-praktik & examensarbete – Trafikförvaltningen (SL), Stockholm

ERFARENHET LIA-PRAKTIKEN
  • SL:s appteam: Deltog i UX/UI-arbetet med fokus på trafikinformation i SL-appen.

  • Researchprojekt: Bidrog i två större projekt

    • Pendelbåtsresenärers upplevelse: Genomförde intervjuer och observationer ombord med syfte att fånga in resenärernas upplevelse och identifiera möjliga förbättringsområden. Projektet var inom ramen för tjänstedesign.

    • Konceptuell research: Intervjuade resenärer och intressenter för att utforska behov inför en möjlig ny tjänst.

ERFARENHET EXAMENSARBETET
  • Examensarbete: Genomförde en tillgänglighetsgranskning av Färdtjänstens nylanserade webbgränssnitt med fokus på personer med synnedsättning.

  • Projektet inkluderade användartester och analys för att identifiera styrkor och förbättringsområden ur ett tillgänglighetsperspektiv, i samarbete med en representant från Synskadades Riksförbund.

  • Tidsperiod: 5 veckor