CASE - GHOSTPOST

UX/UI-design för bokning av postproduktionsresurser

BAKGRUND

GhostPost - digital byrå för postproduktion

GhostPost samlar erfarna frilansare inom postproduktion – som animatörer, klippare och colorister, handplockade av producenter med branschvana.

En digital plattform där produktionsbolag snabbt och smidigt kan boka postproduktionstalanger. Tjänsten fungerar som ett alternativ till traditionella byråer - mer kostnadseffektivt och med snabbare respons.

Roll: UX/UI-designer


Period: Oktober 2023 – pågående

Team: 2 utvecklare, 2 projektledare, 1 UX/UI designer


Verktyg: Figma

Länk till tjänsten: GhostPost

PROJEKTETS MÅL

Hitta rätt talang snabbt och smidigt, skicka en bokningsförfrågan och få svar inom 24 timmar.


PRIMÄR MÅLGRUPP

Producenter eller produktionsledare inom film, TV eller reklam – vana vid högt tempo och snabba ombokningar.

MIN ROLL

Jag har som UX/UI designer, ansvarat för hela designprocessen - från research till prototyp och UI med responsiv design som mål.

Processen har skett i snabba iterationer och i nära samarbete med utvecklare och projektledare.

Mitt ansvar omfattade:

  • Research kring målgruppens behov och arbetssätt

  • Konceptuell design av hela användarflödet

  • Wireframes, prototyper och UI-design

  • Stöd till utvecklingsteamet under implementation

  • Löpande UX-iterationer utifrån feedback och tekniska begränsningar

UTMANINGAR

  • Högt tempo och snabba beslut: Tjänsten byggdes i en startupmiljö med begränsad utvecklartid.

  • UX-kompromisser: Vissa funktioner prioriterades bort eller förenklades för att få ut en första version snabbt.

  • Komplexa bokningsbehov: Målgruppen behövde kunna ange flexibla datum, tid, och typ av uppdrag, vilket var en utmaning att visuellt kommunicera så att användaren lätt ska kunna förstå.


VÅR LÖSNING

Plattformen lanserades 2024 och lösningen gör det möjligt att snabbt komma i kontakt med och boka vald talang/er.


Användaren letar bland kategorierna och väljer sin favorittalang. Anger sin beräknade tidsåtgång, anger mellan vilka datum jobbet kan utföras och skickar en förfrågan. Svar fås inom ett dygn.


Gränssnittet är minimalistiskt i sin utformning men med ett färgstarkt visuellt uttryck – anpassat till branschens ton.

bild webbplats talangsida
bild webbplats skicka bokningsförfrågan

UX-FÖRBÄTTRINGAR FRAMÅT

Iterera och förbättra designen utefter feeedback vid användartester och backlog

  • Användartesta placering av menyn och testa mot alternativ placering högst upp på sidan, för att följa UX-praxis och vana designmönster.

  • Se över tillgänglighet - genomföra WCAG-utvärdering.


KEY LEARNINGS

Genom projektet har jag lärt mig värdet av att arbeta med hela designprocessen under verkliga begränsningar. Att ta ansvar från start till lansering gav både erfarenhet och självförtroende, och visade hur viktigt det är att samarbeta nära utvecklare och projektledare.

Jag har sett hur ett iterativt arbetssätt med fokus på MVP och tydliga prioriteringar (high needs/high impact) skapar driv, samtidigt som balansen mellan affärsnytta och kundnytta behöver finnas med i varje designbeslut.

En annan viktig insikt är att flexibilitet och snabba iterationer är avgörande i en start-up-miljö där resurserna är begränsade. Att hålla fast vid ett användarcentrerat och lösningsorienterat arbetssätt var avgörande för att komma framåt i projektet.

Vill du se fler av mina UX projekt?